De vakantie is weer bijna voorbij, over een paar dagen of weken gaan we weer volop de drukte in. Vaak met veel afspraken, drukte met gezin/werk combinatie, volle agenda’s… kortom een periode die makkelijk weer snel vol stress kan zijn.

Een goed begin van de dag kan een gezonde basis leggen voor die dag, zodat je met meer aandacht en minder stress de dag doorkomt. Ik merk dat zelf ook; als ik tijd neem voor mijn ochtendrituelen, dan voel ik me gezonder, fitter en bewuster…. de dag gaat makkelijker en ik heb meer aandacht voor de dingen die er zoal gebeuren die dag.

Ik deel een aantal van mijn ochtend rituelen graag met je…. Hopelijk inspireert het jou om een ritueel te creëren voor een voor jou waardevol begin van de dag!

  1. Bedenk aan welk doel je vandaag wil werken en wat je daarvoor gaat doen.

Als ik wakker word, neem ik regelmatig een paar minuten de tijd om na te denken wat mijn belangrijkste doelen en welke stap ik daar vandaag aan ga bijdragen.

Mijn levenswensen en jaardoelen maak ik eens per jaar inzichtelijk in een collage. Ik schrijf daar dan ook dingen over op, zodat ik het concreet maak. Dit doe ik zodat ik gedurende het jaar makkelijker focus aan kan brengen in keuzes die ik maak en dus ook de dagelijkse acties die ik onderneem.

Het geeft me voldoening om dit scherp te hebben en op dagelijkse basis hieraan (met kleine stapjes) te werken.

Ik kan iedereen aanraden dit ook te doen…. Het geeft richting, focus en vooral ook inspiratie om voor jezelf helder te hebben waar je het liefste naar toe zou willen werken. En als je daar op dagelijkse basis kleine acties aan verbindt… moet je eens kijken waar je dan over een jaar staat!

  1. Check niet gelijk je telefoon

Het is dodelijk om gelijk je telefoon te checken en opgeslokt te worden in allerlei zaken die hoogstwaarschijnlijk niet bijdragen aan datgene wat jij wil bereiken die dag. Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat het zelfs schadelijk is als je direct social media checkt zodra je wakker wordt. Dit komt doordat je direct blootgesteld wordt aan allerlei prikkels, terwijl je beter de eerste tien minuten van de dag aan jezelf kunt besteden (of liever nog langer). Dan neem je het heft in eigen handen (pro-actief), in plaats van dat je reageert op iemand anders (re-actief).

Door de aandacht op jezelf te richten in de ochtend, reageer je de rest van de dag pro-actiever op situaties.

  1. Adem

En een nog een tip die ik tegenkwam met het schrijven van deze blog, die ik zeer interessant vind. Ik weet wat adem met je kan doen (ik heb vele ademsessie gedaan), maar ’s ochtends bij het wakker worden kende ik deze oefening nog niet. Ik ga deze komende tijd zeker toepassen!

Zuurstof voedt en versterkt onze hersenen; maakt ons brein klaar voor productiviteit. Adem oefeningen kan bijdragen aan lagere stress hormonen in je lijf (cortisol), je hartslag omlaag brengen en zo ook je bloeddruk (uit onderzoek bewezen). Doe deze oefening zodra je wakker wordt:

  • Terwijl je op je bed ligt, leg je je handen op je buik.
  • Adem in via je neus voor ongeveer 4 secondes. Je buik vult zich met lucht.
  • Pauzeer een paar secondes
  • Adem uit voor je mond gedurende weer 4 secondes. Adem alle lucht uit je buik naar buiten.
  • Herhaal dit voor een aantal keer, zo vaak als je prettig vindt.
  1. Begin je dag met een gezond ontbijt

De eerste maaltijd van de dag wordt vaak als de belangrijkste van de dag gezien. En hoewel dat inmiddels ook wordt tegengesproken, zit er wel degelijk een kern van waarheid in. Een goede start kan je voor de rest van de dag een voorsprong geven.

Een ongezond ontbijt heeft daarentegen vaak ook nadelige gevolgen voor de rest van je dag. Als je ongezond ontbijt, is de kans groot dat je al gelijk vanaf het begin van de dag een te grote stijging en vervolgend daling van je bloedglucose hebt. Dan krijg je een dip en is de aantrekking tot suikers of andere ongezonde dingen erg groot. En die blijft vaak de hele dag.

Een gezond ontbijt stabiliseert je bloedsuiker spiegel, waardoor het veel makkelijker is om de rest van de dag ook gezonde keuzes te maken en je voelt je bovendien veel energieker!

Voorbeelden van gezonde ontbijten zijn havermout pap (bij voorkeur gemaakt met een plantaardige melk, zoals haver- of amandelmelk), groene smoothie (fruit, groente en voldoende gezonde vetten erbij zoals pitten, noten of avocado) of salade….

Als je even zoekt op internet kun je snel veel recepten vinden en nog allerlei ideeën voor gezonde ontbijten.

Mijn favorieten is de havermoutpap; ik eet dit meerdere keren per week en varieer er iedere keer mee (met fruit, noten, pitten, super foods, kruiden (zoals kaneel, kardemom, vanille poeder) en cacau).

  1. Maak van je eerste werkuur je meest productieve van de dag!

Het is belangrijk om gelijk in de ochtend te beginnen met hetgeen waar je de meeste concentratie en/of creativiteit voor nodig hebt of hetgeen het meest bijdraagt aan de doelen die jij wil bereiken. Dus bied weerstand tegen de aantrekking om gelijk je emails te beantwoorden, omdat het meestal een tijdrovende klus is waar je niet heel veel aandacht voor nodig hebt. Je verdoet dan je meest productieve tijd met niet productief werk.
Zowel voor ochtend- als avondmensen is het belangrijk om dit te doen. Wat ook goed werkt is om ’s ochtends gelijk je actielijst uit te schrijven (letterlijk schrijven). Denk hierbij goed na ‘wat bijdraagt’, en zet niet perse alles bovenaan ‘wat moet’. De lijst helpt je om gedurende de dag focus te houden, en niet allerlei bijzaken te gaan doen.

Ik ben benieuwd naar jouw ochtend rituelen! Kun je ze met me delen onderaan deze pagina?

Warme groet, Barbara


    1 Response to "5 ochtendrituelen om je dag stressloos door te komen"

    • Roel Otterspeer

      Helemaal eens Barbara. Ik neem ‘s-ochtends altijd even een moment de dag te plannen zodat ik dingen voor ben ipv achter de feiten aan te lopen.
      Nav mijn recente Mindfulness cursus probeer ik tegenwoordig ook 3-4x per week ‘mindful op te staan’: een moment ‘aankomen’ bij de nieuwe dag.

Leave a Reply

Your email address will not be published.